مصاحبه اختصاصی سایت پیک شوشتر با دادستان جدید شوشتر / سارقان مسلح استحقاق زندگی بین مردم را ندارند و
نیوز آبادان
مصاحبه اختصاصی سایت پیک شوشتر با دادستان جدید شوشتر / سارقان مسلح استحقاق زندگی بین مردم را ندارند و
14 دی 1395 ساعت 12:57 | بازديد : 876 | نويسنده : | ( نظرات )

مصاحبه اختصاصی مصطفی فتحی زاده خبرنگار سایت خبری پیک شوشتر با دادستان جدید شهرستان شوشتر از این جهت بسیار مهم و جالب می باشد که همه آحاد مردم از عموم مردم ، بازاریان ، مدیران و کارکنان ادارات ، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق ، مدیران و کارکنان زندان ، زندانیان ، اشرار و برهم زنندگان امنیت ، پرسنل نیروی انتظامی و حتی برای سایر قضات و اساتید گذشته این دادستان می تواند قابل بهره برداری و تجزیه و تحلیل قرار گیرد . ممکن است هر فردی پس از خواندن مصاحبه اختصاصی دادستان جدید شوشتر با خبرنگار پیک شوشتر برداشتهای متفاوتی نماید یعنی عده ایی وی را خشن و سخت گیر بپندارند و عده دیگری حق را به دادستان بدهند و عنوان نمایند که این وظیفه وی می باشد تا با مجرمان و برهم زنندگان امنیت مردم قاطع و سخت گیر باشد .

۱-   لطفا بیوگرافی کامل خود را برای مخاطبان سایت پیک شوشتر ذکر نمایید ؟

با دورود به مردم شریف شهرستان شوشتر مجید کاویانی متولد ۱۳۵۳ و اهل شمال کشور هستم که شروع به کار قضاوت را از اجرای احکام دادگستری شوشتر آغاز و سپس به شعبه دوم دادیاری منتقل و پنج سال نیز در شعبه دوم بازپرسی دادگستری شوشتر و هم اکنون نیز دادستان شوشتر می باشم .

۲-   نظر شما در خصوص حقوق بشر و آزادیهای مطرح در قانون اساسی چیست و قضات چگونه می توانند از حقوق شهروندان در برابر نقض حقوق شهروندی پاسداری و حفاظت نمایند ؟

به موجب اصول قانون اساسی و قانون شهروندی و قبل از آن متون فقهی کرامت و آزادیهای افراد که شدیدا مورد تاکید بوده و اصل برائت که از اصول اساسی دین ما و قانون اساسی می باشد به عنوان چراغ راه قضات در مقابله با مجرمین قرار دارد ، بنابراین تا زمانی که جرمی ثابت نشده مجرم کاملا از حقوق شهروندی برخوردار و کسی حق تعرض به حقوق افراد را ندارد ، لذا عقیده اینجانب این است که قاضی با رعایت اصل برائت باید به کلیه پرونده های پیش رو رسیدگی نماید .

۳-   در مبحث امنیت آیا جنابعالی به شهروندان تضمین می دهید که از این پس اراذل و اوباش و مخلان امنیت قاطعانه مجازات گردیده و مردم از امنیت بهتری برخوردار گردند؟

نظر به اینکه در مراسم معارفه اینجانب تاکید بر برخورد با مخلین امنیت شهر در راس کارهای خود قرار داده ام در حد توان با بکارگیری نیروهای انتظامی و همکاری شهروندان می توانم این امید را بدهم که از هیچ گونه اقدامی در این راستا خودداری نخواهم نمود .

۴-   مردم شوشتر به شدت منتظر اجرای حکم باند متجاوزین می باشند اما تاکنون شاهد اجرای این حکم نبوده اند ، آیا جنابعالی به شهروندان این اطمینان را می دهید که این افراد به مجازات برسند ؟

این مرجع قضایی در خصوص باند مذکور به صورت قاطعانه و در کمتر از یک ماه با همکاری مجدانه نیروی انتظامی کلیه آمرین را بازداشت و با صدور قرارهای قانونی و کیفرخواست تحویل دادگاه کیفری استان ( اهواز ) نموده که در صورت محکومیت و قطعی شدن حکم ، تلاش می گردد تا اجرای مجازات در فرض علنی اعلام شدن در این شهرستان صورت گیرد .

۵-   یکی از مباحث جنجالی در حقوق و قضاء اعدام می باشد ، به نظر شما چرا گفته می شود که نباید احکامی مانند اعدام ، شلاق و سنگسار در ایران اجرا گردد ؟

به نظرم این امر بیشتر دارای وجه سیاسی می باشد زیرا همه روزه در بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای اسلامی ، اعدام به شیوه گردن زدن و سنگسار اجرا می گردد اما به لحاظ مسائل فوق اجرای آن برای ایران از دیدگاه مخالفین موجب وهن اسلام می گردد . اما کلیه حقوقدانان و جرم شناسان نیز در برخی از موارد اجرای علنی را عامل ارعاب دیگران و نوعی پیشگیری از جرم می دانند و به نظر باید در موارد خاص که جرمی موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی می گردد و به منظور پاسخگویی خواسته عموم ، اجرا به صورت علنی نیز صورت گیرد .

۶-    یکی از پرسشهای مهم شهروندان در نوع برخورد و قضاوت می باشد در اصل برخورد یک قاضی با مجرمان و مردم عادی باید چگونه باشد ؟

انتظار مردم از قضات در برخورد مناسب امری منطقی است اما اگر به منابع فقهی مراجعه گردد می بینیم که چنانچه قاضی در حین رسیدگی باشد نباید شهروندان مستقیما به وی مراجعتی داشته باشند و به طور کلی همه چیز بستگی به رفتار متقابل مردم با قاضی دارد . امروزه حجم زیاد پرونده ها این امر را تحت الشعاع قرار داده است .

۷-   در صورتی که قاضی دچار لغزش و تخلف گردید شهروندان چگونه می توانند از حقوق خود دفاع نمایند ؟

شهروندان می توانند با مراجعه به مسولین قضایی شهرستان و یا دادگستری استان و یا از طریق سایت دادگستری کل استان خوزستان این موارد را اطلاع رسانی نمایند . البته باید دید که منظور از لغزش و تخلف چه نوع تخلفی است زیرا در بسیاری از موارد مردم به دلیل عدم اطلاع از قانون احساس می کنند که قاضی مرتکب تخلف شده است در حالی که ممکن است قاضی به موجب قانون عمل نموده باشد .

۸-   علم قاضی چیست و آیا قاضی می تواند حکمی را صادر و بگوید چون به این علم و یقین رسیدم این حکم را صادر نمودم ؟

علم قاضی در واقع اصول استنباطی است که وی از موضوع پرونده از طریق قرائن و مواردی که ادله شرعی نیست به موضوع دست می یابد و موارد آن نیز در قانون آمده است . مثلا در مورد قتل تاکید می گردد که علم قاضی می بایست نیز با قرائنی حاصل شود که به عنوان نمونه در مورد پرونده قتل اگر از طریق قسم ثابت شود و افراد سوگند یاد کنند سوگند می تواند موجب علم قاضی هم گردد .

۹-   برخورد قضات با جرائم فعالان سیاسی و مطبوعاتی در ایران باید چگونه باشد ؟

باتوجه به نظرات مقام معظم رهبری که انتقاد از مقامات را با رعایت موازین تجویز نموده و به دانشجویان هم این مطلب را یادآوری نموده چنانچه فعالیتهای سیاسی و مطبوعاتی در راستای حفظ نظام باشد اصل برائت جاری است اما اگر فعالیت سیاسی به منظور براندازی نظام باشد از نظر قانونی جرم بوده و قضات هم براساس قانون مکلف به اجرای قانون می باشند .

۱۰ – قضات چگونه می توانند خبرنگارانی را که در انتشار اخبار و حقایق ، مورد تهدید و یا شکایت برخی مدیران قرار می گیرند حمایت نماید ؟

همانگونه که می دانید انتشار اخبار و اطلاعات باید دارای یک منشاء یقین آور باشد و از مراجع رسمی منتشر شده باشد ، زیرا در قانون افترا و انتشار اکاذیب جرم بوده و چنانچه خبرنگار اخباری را منتشر نماید که موضوع قانونا جرم باشد و دلیلی برای اثبات آن نداشته باشد نمی تواند مورد حمایت قرار گیرد و به نظر بهترین روش یک خبرنگار این است که اخبار خود را از مراجع رسمی منتشر نماید .

۱۱-تعریف جنابعالی از جرم سیاسی چیست ؟

از نظر بنده بین جرم سیاسی و انتقاد سازنده باید تفاوت قائل شد . مواردی که قانونگذار در زیرمجموعه جرائم علیه امنیت آورده است را می توان از مصادیق جرم سیاسی دانست ( مانند تبلیغ علیه نظام ) اما در سایر موارد که جنبه انتقادی دارد و از روی دلسوزی مطرح می گردد با رعایت مصالح نظام که موجب سوء استفاده نگردد جرم نیست .

۱۲-در خصوص برخورد با موتورسواران متخلفی که با ایجاد رعب و وحشت برای مردم از سوی نیروی انتظامی توقیف می گردند از این پس چه برخوردی صورت خواهد گرفت ؟

در خصوص این مطلب اخیرا اطلاعیه ایی در دست چاپ است که شهروندان محترم می توانند نظر دادستانی را در خصوص این مطلب در سطح شهر مشاهده نمایند که به این شرح می باشد :  این دادستانی در نظر دارد با دارندگان موتورسیکلتهایی که با حرکات نامتعارف موجب سلب آسایش مردم می نمایند ، ضمن توقیف  وسیله نقلیه چنانچه اخلال در نظم باشد با آنان برخورد می گردد و همچنین در خصوص حاملین سلاحهای سرد که به صورت علنی در سطح شهر با آن قدرت نمایی می نمایند ( قمه و شمشیر ) به شدت برخورد می گردد .

۱۳-تکلیف موتورسیکلت هایی که در پارکینگها همچنان در توقیف می باشند چیست و چه برنامه ایی برای این گونه موتورسیکلتها دارید؟

تعدادی از موتورسیکلتها که مالکین مراجعتی ندارند از طریق آگهی و مزایده به فروش و در اختیار سازمان تملک قرار خواهد گرفت و مابقی هم در صورت عدم مراجعه مالکین ، به مزایده گذاشته خواهد شد .

۱۴-اگر موتورسیکلتهایی که در پارکینگها توقیف می باشند دچار خسارت و آتش سوزی گردند چه کسی پاسخگو می باشد ؟

چنانچه خسارت غیرعمدی باشد مالکین حق طرح دعوی به طرفین مسول پارکینگ را دارند و چنانچه تعمدی باشد از طریق دادسرا قابل پیگیری است .

۱۵-یکی از گلایه های نیروی انتظامی این است که مجرمانی که دستگیر می شوند خیلی زود آزاد می شوند برای این دغدغه نیروی انتظامی چه پاسخی دارید ؟

نباید انتظار داشت هر فردی را که پلیس بازداشت می نماید نگهداری نمود . در خیلی از موارد متهمین به صورت مظنون دستگیر می شوند که تشخیص نگهداری آنان با قاضی است و اگر این تفاوت را قائل نباشیم ، وجود قاضی برای احراز صحت و سقم گزارش امری بیهوده است چرا که باید همه افراد معرفی شده را قاضی نگه دارد . و اگر یکی از این افراد بیگناه بازداشت باشد به طور قطع مسولیتی دنیوی و اخروی متوجه قاضی خواهد بود . از طرفی قانونگذار برای قاضی تکلیف مشخص کرده که مثلا اگر برای همان متهم که مامور معرفی کرده قرار کفالت و وثیقه صادر گردد قاضی باید متهم را آزاد تا متعاقبا به پرونده وی رسیدگی گردد .

۱۶- آیا جنابعالی به یکی از سیاستهای قوه قضاییه که زندان زدایی می باشد اعتقاد دارید ؟

بله . به عقیده بنده زندان باید صرفا برای افرادی باشد که استحقاق زندگی در بین اجتماع را ندارند مانند سارقین مسلح و یا فروشندگان مواد مخدر که دارای سوابق باشند .

۱۷-مجرمان حرفه ایی و خطرناک در همه کشورها پس از آزادی به طور دائم تحت نظر می باشند ، در شوشتر به چه گونه می باشد ؟

برای این مورد نیز اخیرا برنامه ایی پیش بینی شده است تا لیست اسامی این گونه از مجرمین تهیه و به منظور پیشگیری از وقوع جرم ، مرجع انتظامی نسبت به آنان نظارت نماید .

۱۸-چرا شورای حل اختلاف فرهنگ شهر تعطیل گشته است ؟

اگر از ریاست محترم دادگستری شوشتر سوال نمایید بهتر می توانند پاسخ شما را بدهند .

۱۹-چه پرونده هایی در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود و آیا شما از عملکرد شورای حل اختلاف رضایت دارید؟

در امور حقوقی ، دعاوی که خواسته آنان تا ۵ میلیون تومان در شهر و دو میلیون تومان در روستا با شورای حل اختلاف می باشد و برخی از پرونده های کیفری که مجازات آنان سبک است در شورای حل اختلاف و با نظارت قاضی شورا رسیدگی می گردد با این توضیح که شورا اختیار دادن حبس را ندارد و غالبا پرونده ها برای سازش به شورا ارسال می گردد .

۲۰ – چرا در شعیبیه یک دادگاه مستقل وجود ندارد تا مراجعان دچار زحمت نگردند و آیا درخواست مجوز داده شده است ؟

این موضوع بسته به سیاست کلان قوه قضاییه دارد که در صورت تشخیص امر و یا با پیگیریهای نماینده شهر در سطح کلان و در صورت لزوم قابل محقق شدن است .

۲۱- برای رفع اطاله دادرسی و کم کردن حجم پرونده های انباشته شده چه برنامه هایی دارید؟

ابتدا سعی شده ورودی پرونده ها به شعبه ، به منظور رسیدگی به پرونده های موجود کاهش یابد . لذا سعی شده در مواردی که دادستان راسا می تواند دستورات لازم را صادر کند که در قالب پرونده به شعبه ایی ارجاع نگردد . یکی دیگر از علل ورودی پرونده ها تمایل مردم و یا ارشادات سایر ادارات به منظور مراجعه به دادگاه برای حل مشکل است . مثلا اگر کارت سوخت کسی مفقود شود به وی گفته می شود به دادگاه مراجعه نماید و موارد متعدد دیگر . در حالی که براساس همین بخشنامه ها ، ادارات مربوطه مکلفند که این وظیفه را خود به عهده بگیرند .

۲۲-در مراسم معارفه خود به نیروی انتظامی قول دادید که از فعالیتهای قانونی آنان حمایت و خواستار دستگیری اراذل و اوباش و برقراری امنیت بیشتر توسط نیروی انتظامی بودید ، آیا مردم از این پس شاهد افزایش امنیت در شوشتر خواهند بود ؟

به امید خداوند برنامه هایی در دست اجرا هست تا در حد توان و با حمایتهای مردمی محقق خواهد شد و برای شروع ، ابتدا مناطق آلوده شناسایی و سعی شده با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری وضعیت نابسامان این گونه مناطق ابتدا بهبود و سپس مخلین نظم نیز تعقیب گردند . در حال حاضر این طرح در منطقه شوشتر نو ( بازارچه ) در حال اجرا است و مردم خود می توانند از نزدیک شاهد اجرای آن باشند .



|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


مطالب مرتبط با اين پست
مي توانيد ديدگاه خود را بنويسيد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








بک لینک در 550 (وبلاگ و وبسایت) با اتوریتی بالا

منوي کاربري


عضو شويد


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نويسندگان
نظر سنجي

آخرين مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تبلیغات متنی
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

دانلود اهنگ شاددانلود رمان عاشقانه بدون سانسور سیستم وبلاگدهیخرید هاست لینوکس طراحی چتروم در تبریزکانکس مسکونی ارزانثبت شرکت ارزان قیمت بیت کوئینسایت طراحیازاد طرح دانلود بازی بدون سانسور دانلود والپیپر عاشقانه جدید دانلود فیلم خارجیدانلود کلیپ خنده دار آشپزی ایرانیعکس نوشته های عاشقانه دانلود نرم افزار 2017 اطلاعات پزشکی پنل اس ام اس انجمن تفریحی حد و حدود دکوراسیون داخلی اداری مجله پوست و مو رابطه جنسی در دوران عقد سایت قرانی دانلود موزیک جدید عکس و بیوگرافی دانلود بازی انلاین دنا موو دانلود نرم افزار سایت سرگرمی تکناز شلوغ چت الوند وب فیلم ایرانی 96 تور اروپا ارزان مجله خودرو خارجی بازی اندروید رایگان دانلود اهنگ قدیمی دعای خوابدعا برای پولدار شدن خبرگزاری بورس دانلود اهنگ ایرانی دانلود عکس متن داربای کاسیو اخبار روز ایران و جهان سایت تفریحی و سرگرمی دانلود آهنگ جدید احسان خواجه امیری ضرب المثل های خنده دار دانلود بازی چند نفره اندروید قیمت انگشتر جواهر سایت ماشین خودرو برلیانس محصولات ورزشی دانلود کلیپ آموزش رقص دانلود نرم افزار تلگرام دانلود عکس عاشقانه اخبار سیاسی اس ام اس آرزوی سفر خوش آلاله چت مجله غزاله دانلود عکس اس ام اس تولد عاشقانه دانلود والپیپر اچ دی دانلود آزمون رشته ریاضی دانلود نرم افزار دوست دختر یابی دانلود نرم افزار حسابداری رایگان تعرفه طراحی چت روم پایگاه خبری دانلود کتاب آموزش سحر و جادو قیمت خط موبایل ثابت مدل مانتو تنگ و کوتاه نمونه سوالات تافل دعا ثمانین ایه دانلود کلیپ جنیفر لوپز مدل لباس پاکستانی سایت تفریحی سرگرمی سایت تفریحی سرگرمی دانلود موزیک ایرانی